پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

یادگیری زبان لهستانی با بهترین فیلم و سریال ها

آموزش زبان و آموزشهای ضروری در مورد مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو

یادگیری زبان لهستانی با بهترین فیلم و سریال ها

۶۷ بازديد
لهستان تاریخچه سینمایی غنی دارد. پس از سرکوب وحشیانه جنگ جهانی دوم، لهستانی ها 70 سال گذشته را صرف ساختن کمدی دلخراش، طنزهای کمدی سیاه و مستند های روشنگر کرده اند. اگر در حال یادگیری زبان لهستانی هستید، این یک خبر عالی است. فیلم ها راهی عالی برای تکمیل یادگیری زبان شما هستند. و اگر مطمئن نیستید از کجا شروع کنید، توصیه هایی برای فیلم های عالی لهستانی داریم. یافتن فیلم ‌ها به زبان لهستانی ممکن است کمی سخت‌ تر از سایر زبان‌ها باشد – فیلم‌های اسپانیایی و فرانسوی همه جا هستند، زبان‌ های اروپای شرقی چندان زیاد نیستند. اگر در حال یادگیری زبان لهستانی هستید و می خواهید دروس خود را با فیلم تکمیل کنید، چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید. ابتدا مطمئن شوید که می‌توانید نسخه زیرنویس‌شده فیلم ‌ها را پیدا کنید، زیرا دوبله واقعاً به شما کمکی نمی‌کند. در عین حال، به قیمت گوش دادن به دیالوگ های واقعی لهستانی، خیلی روی زیرنویس ها تمرکز نکنید. حتی ممکن است ارزش تماشای این فیلم‌ ها را برای بار دوم بدون زیرنویس داشته باشید تا مهارت‌ های لغت خود را آزمایش کنید. و حتی اگر با زبان مشکل دارید، فیلم ‌های لهستانی راهی عالی برای غوطه ‌ور شدن در فرهنگ و تاریخ این کشور هستند.

سخت ترین بخش یادگیری زبان لهستانی، یا در واقع هر زبانی، گرامر یا لغت نیست – بلکه انگیزه شما است که با تماشای فیلم و سریال باید بالا نگه داشته شود. یادگیری زبان چیزی نیست که بتوانید یک شبه انجام دهید. کار مداوم می طلبد. خوشبختانه، راه ‌های دیگری نیز وجود دارد که می‌ توانید با یک زبان جدید آشنا شوید، بدون آن‌که این زبان کاری سخت و طاقت فرسا باشد. یکی از گزینه های عالی کاوش در برنامه های تلویزیونی لهستانی است. اگر تصمیم به استفاده از تلویزیون دارید، باید به خاطر داشته باشید که راه های مختلفی برای انجام آن وجود دارد. آیا می خواهید تجربه یادگیری فعال تری باشد؟ می‌توانید از زیرنویس‌ ها و مواردی از این قبیل استفاده کنید تا واقعاً روی درک آنچه گفته می‌ شود تمرکز کنید. اما حتی اگر فقط می‌ خواهید استراحت کنید، تماشای برنامه‌ های تلویزیونی لهستانی راه خوبی برای افزودن مقداری یادگیری غیرفعال به روزتان است. نه، تماشای تلویزیون بلافاصله شما را به یک لهستانی گوینده تبدیل نمی کند، اما فقط شنیدن این زبان می تواند کمک کننده باشد.

 

بهترین فیلم ها برای یادگیری زبان لهستانی

Ida

برنده جایزه اسکار 2015 برای بهترین فیلم بلند بین المللی، ایدا یک کلاسیک از سینمای لهستان است. فیلم سیاه و سفید شخصیت اصلی را دنبال می کند که یک راهبه کاتولیک است که در سال 1962 زندگی می کند. او در کودکی یتیم شده بود، و بنابراین وقتی به او می گویند که والدینش یهودی هستند، شوکه می شود. مکاشفه او را به سفری برای کشف خود سوق می دهد. این یک فیلم در مورد عواقب پس از جنگ جهانی دوم است، اما بسیاری از فاجعه ها ناگفته مانده اند. در واقع، یکی از دلایلی که این فیلم در این لیست قرار دارد این است که دیالوگ کم و ساده است و درک آن را برای یک زبان آموز لهستانی تازه کار آسان تر می کند. با این حال، اجازه ندهید سادگی درک شده شما را گول بزند.

 

Miś (Teddy Bear)

 

اجازه ندهید عنوان انگلیسی این فیلم شما را گمراه کند، زیرا Miś یک فیلم کودکانه نیست. این یک کمدی کلاسیک محصول 1981 است که درباره مردی است که وقتی متوجه می شود همسر سابقش پاسپورتش را از بین برده است در لهستان به دام می افتد. او برای اینکه از ورشو خارج شود، نقشه ای مضحک برای یافتن یک بدل که می تواند پاسپورتش را بدزدد و استفاده کند، طرح ریزی می کند. این فیلم در درجه اول طنز لهستان تحت رژیم سوسیالیستی بوروکراتیک بوده و در اولین اکران به شدت سانسور شد. با وجود این، در بازار سیاه رونق گرفت و به فیلمی بسیار قابل نقل تبدیل شد.

 

Krótki Film O Milości

 

در سال 1988 یک سری فیلم 10 ساعته به نام دکالوگ از تلویزیون لهستان منتشر شد. مضمون هر یک از فیلم ها حول محور ده فرمان بود (“تو نباید بکشی”، “نباید دزدی کنی” و غیره). دو تا از فیلم‌های Dekalog در فیلم‌های کمی طولانی‌تر اقتباس شدند و Krótki Film O Miłości یکی از آنهاست. نسخه اصلی آن Dekalog بوده: شش بر اساس فرمان ششم، “زنا مرتکب نشو.” این اطلاعات پس زمینه احتمالاً می تواند به شما گوشزد کند که این دقیقاً یک فیلک شاد نیست.

 

Eroica

 

احتمالاً جای تعجب نیست که جنگ جهانی دوم تأثیر ماندگاری بر فرهنگ لهستان و به ویژه سینمای لهستان داشته است. فیلم ارویکا در سال 1958 یکی از اولین نمونه های لهستانی بود که به طور مستقیم به جنگ پرداخت. این یک کمدی سیاه است که برگرفته از سنت غنی لهستان در طنزهای گزنده است. این فیلم شامل دو داستان است. یکی در مورد مرد جوانی است که در مستی با وجود ترسو بودنش تبدیل به یک قهرمان می شود و دیگری درباره یک جوان است که بیهوده سعی می کند از زندان فرار کند. هر دو جنون جنگ جهانی دوم و مفهوم کلی قهرمانی بیش از حد مردانه را مسخره می کنند.

 

Ucieczka Z kina “Wolność

 

Ucieczka Z Kina “Wolność” یک فیلم محصول 1990 است. از نظر مفهومی شبیه به رز بنفش قاهره است، فیلمی از وودی آلن درباره زنی که عاشق یک شخصیت سینمایی می شود و پس از زنده شدن شخصیت فیلم شوکه می شود. در واقع، Ucieczka به طور مستقیم به قاهره برای اثر کمدی ارجاع می دهد. با این حال، در حالی که قاهره فیلمی درباره یک عاشقانه است، Ucieczka فیلمی در مورد سیاست است.

 

Zimna Wojna

Zimna Wojna فیلمی از پاول پاولیکوفسکی است که کارگردانی آیدا را نیز بر عهده داشت. از جهاتی شبیه به ایدا است و بار دیگر در لهستان پس از جنگ جهانی دوم اتفاق می‌افتد ( اگر چه در سال 2018 اکران شد، اما جدیدترین فیلم در این فهرست است). Zimna Wojna داستان عشق دو لهستانی را در طول سه دهه، از ملاقات جوانی تا مصیبت‌های بعدی آنها در رابطه با جنگ سرد، دنبال می ‌کند. همچنین بر اساس داستان عشقی بین والدین واقعی پاولیکوفسکی است. بخشی از فیلم در فرانسه اتفاق می‌ افتد، به این معنی که دیالوگ در برخی موارد به فرانسوی تغییر می‌ کند، بنابراین بسته به آشنایی شما با هر دو این زبان‌ها، مزیت یا مضراتی خواهید داشت.

 

Poszukiwany, poszukiwana

 

این فیلم کمدی در مورد شخصیتی هنری بدشناسی است که متهم به سرقت یکی نقاشی می شود. اما با تهدید به پنج سال حبس، راهی غیر منتظره برای خروج از این وضعیت پیدا می کند.

 

Chlopaki nie placza

 

یک فیلم کمدی جنایی، نسخه لهستانی فیلم معروف “قفل، انبار و دو بشکه سیگار” می باشد. دو گانگستر باید مقدار زیادی پول را به محل تعیین شده تحویل دهند. در این بین دو دوست نوجوان به دنبال راهی برای رهایی از عقده های جنسی هستند. اما همه چیز به اشتباه پیش می رود.

 

Tato

مایکل زیاد کار می کند و اغلب در خانه نیست و همسرش اوا دختر هفت ساله آنها کاسیا را بزرگ می کند. اوا مشکلات روانی جدی دارد. یک روز به خودش صدمه جسمی می زند و شوهرش را مقصر این اتفاق می داند. پس از طلاق، دادگاه کودک را نزد مادر می‌ سپارد، اما اوا به بیمارستان روانی می‌ رود و دختر نزد مادربزرگش می ‌ماند. مایکل تصمیم دادگاه را به رسمیت نمی شناسد و دخترش را می رباید. اما معلوم می شود که تربیت فرزند به این سادگی ها نیست

 

Miasto 44

 

یک درام جنگی درباره سرنوشت جوان لهستانی استفان زاوادسکی، در سال 1944، ورشو هنوز تحت کنترل آلمان نازی می باشد و پایتخت برای قیام ورشو در 1 اوت 1944 آماده می شود. استفان در کارخانه زیر یوغ نازی ها کار می کند، اما او وارد صفوف ارتش داخلی می شود و می خواهد وطن خود را آزاد کند و از متخلفان انتقام بگیرد. در این زمان است که او اولین عشق خود را ملاقات می کند

 

Bez Konca

 

فیلمی از کریستوف کیشلوفسکی کارگردان و نمایشنامه نویس معروف، نامزد اسکار. شوهر اُولی بر اثر سکته قلبی می میرد. یک وکیل با استعداد کار ناتمام، همسر و پسرش را رها می کند. اولیانا به سختی می تواند از دست دادن بگذرد و نمی تواند زندگی و آینده خود را تصور کند. اما هنوز اولیا راهی برای خروج پیدا می کند – او تصمیم می گیرد کار شوهرش را که برای او بسیار مهم بود ادامه دهد و تکمیل کند. و به معنای زندگی او تبدیل می شود.

 

بهترین سریال ها برای یادگیری زبان لهستانی

۱۹۸۳

 

این سریال اولین برنامه اصلی لهستانی زبان نتفلیکس بود. 1983 در فضایی اتفاق می افتد که هنوز جنگ سرد تمام نشده و اتحاد جماهیر شوروی هنوز وجود دارد (همچنین، ال گور به دلایلی رئیس جمهور ایالات متحده است). این عنوان به خودی خود اشاره ای نه چندان ظریف به فیلم 1984 جورج اورول است، زیرا داستان عموماً از دیدگاه انقلابیونی که در حال آماده شدن برای مقابله با دولت هستند، توتالیتاریسم را دنبال می کند.

 

Ślepnąc Od Świateł

 

هشت قسمت از Ślepnąc Od Świateł یک هفته از زندگی یک دلال کوکائین ساکن ورشو را نشان می دهد. قهرمان داستان می بیند که زندگی محتاطانه اش در اطرافش در حال از هم پاشیدن است، زیرا از خدمات رسانی به مشتریان برجسته به فرار از کشور می رسد. همه اینها یک سریال هیجان انگیز را برای تماشا مهیا کرده است.

 

Pakt

 

پاکت درباره یک روزنامه نگار است که شروع به جستجوی رشته ای از خودکشی ها می کند و یک توطئه وسیع را کشف می کند (کلاهبرداری گسترده ای که حتی برادر خودش را نیز درگیر می کند).

 

Rojst

وقتی از “تحقیق قتل مرموز” در وودز و “یک خبرنگار که توطئه گسترده ای را کشف می کند” عبور می کنید، چه چیزی به دست می آورید؟ Mire (ما به شما هشدار دادیم که برنامه های تلویزیونی لهستانی کمی تاریک هستند.) داستان در یک شهر کوچک لهستانی در دهه 1980 اتفاق می افتد و با یک قتل شروع می شود. هنگامی که یک روزنامه نگار شروع به بررسی اتفاقات می کند، چیزی بسیار تاریک تر از آنچه او پیش بینی می کرد کشف می کند. مطمئناً، قتلی در یک شهر کوچک که حقیقتی تلخ را فاش می‌کند، اصلی‌ترین مفهوم نیست،

بهترین سریال های خارجی پیشنهادی


وقتی صحبت از بهترین سریال های خارجی تاریخ می‌شود، نمی‌توان متر و معیار دقیقی به کار برد؛ این موضوع می‌تواند کاملا سلیقه‌ای باشد.

بهترین سریال های نتفلیکس

دیدن یک سریال خارجی خوب و همراه شدن با داستانش برای من خیلی جذاب‌تر از دیدن یک فیلم 2 ساعته‌ی خوب است!

برای همین سعی کردم تا لیستی از بهترین سریال‌هایی را که تا به حال دیده‌ام، در این‌جا برایتان بنویسم.بهترین فیلم ها بر اساس داستان واقعی

این لیست در تمامی ژانرها بوده و از نمایش‌های تلویزیونی HBO گرفته تا بهترین سریال‌های خارجی را شامل می‌شود.بهترین سریال هایی که ساخته شده اند

این سریال‌ها صرفاً براساس امتیاز IMDB هر سریال مرتب شده و لزوماً به معنای بهتر بودن یک سریال نسبت به دیگری نیست!سریالهایی که باید دید
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.