پنجشنبه ۳۰ فروردین ۰۳

آشنایی صفر تا صد با پذیرش تحصیلی کانادا

آموزش زبان و آموزشهای ضروری در مورد مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو

آشنایی صفر تا صد با پذیرش تحصیلی کانادا

۹۷ بازديد

کانادا، دومین کشور بزرگ جهان، با پایتخت اتاوا (Ottawa) و دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسه، دارای 37 میلیون نفر جمعیت است. از این میزان، 4,6 میلیون نفر به زبان کشوری که از آن جا به کانادا مهاجرت کرده اند صحبت می کنند. کانادا 10 استان و 243 هزار کیلومتر ساحل دارد که طولانیترین خط ساحلی در جهان است. این سواحل به 3 اقیانوس منجمد شمالی، اطلس و آرام مرتبط هستند.

چرا کانادا مقصد مناسبی برای مهاجرت تحصیلی است؟

خوب است بدانید که همواره در رنکینگ های جهانی، کانادا در لیست بهترین کشور‎ها است و در حال حاضر در زمینه کیفیت زندگی، کانادا در رتبه‎ی اول جهان است. بسیاری از وب سایت های مرتبط با تحصیل و مهاجرت، کانادا را به عنوان مقصدی ایده آل برای مهاجرت تحصیلی معرفی کرده اند. از جمله:
وب سایت educations.com بر اساس معیار‎های زیر، کانادا را بهترین مقصد برای مهاجرت تحصیلی در سال 2020 معرفی کرده است:

  1. دستیابی به اهداف تحصیلی
  2. پرورش شخصیت
  3. تجربه‎ی فرهنگ یا سبک زندگی جدید
  4. دسترسی به آموزش با کیفیت
  5. ماجراجویی
  6. یافتن دوستان جدید یا گسترش شبکه‎ی کسب و کار
  7. یادگیری یک زبان جدید

و همچنین در وب سایت usnews.com که کانادا را بهترین کشور از لحاظ کیفیت زندگی دانسته است، این کشور در رتبه دوم برای مهاجرت تحصیلی قرار دارد.

دانشگاه های کانادا در لیست برترین دانشگاه های جهان

همچنین باید بدانید که 11 تا از دانشگاه های کانادا جزو 250 دانشگاه برتر دنیا هستند و از 100 شهر در سراسر جهان که مناسب ترین شهر‎ها برای دانشجویان هستند، 5 شهر در کانادا قرار دارند. در یک دهه گذشته، کانادا یک میلیون و ششصد هزار شغل جدید برای فارغ التحصیلان دانشگاه بوجود آورده است.
برترین دانشگاه‎های کانادا عبارتند از:

  • دانشگاه تورنتو
  • دانشگاه مک گیل
  • دانشگاه بریتیش کلمبیا
  • دانشگاه مونترال
  • دانشگاه آلبرتا
  • دانشگاه مک مستر
  • دانشگاه واترلو
  • دانشگاه وسترن
  • دانشگاه کوئینز
  • دانشگاه کلگری

در کانادا شما می‎توانید در هر رشته ای که به آن علاقه دارید تحصیل کنید، از هنر و تاریخ گرفته تا مدیریت و مهندسی. اما رشته‎هایی که در سال های اخیر بیشترین متقاضی را در بین دانشجویان بین المللی داشته اند عبارتند از:

  • تجارت
  • علوم محیط زیست
  • علوم اجتماعی
  • مهندسی و تکنولوژی
  • پزشکی
  • هنر

مهاجرت تحصیلی به کانادا: تجربه تحصیل در یکی از امن ترین کشورهای دنیا

برای دهه ها، کانادا پذیرای دانش آموزان بین‎المللی از سراسر جهان بوده است. در تمام دنیا، کانادا به خاطر کیفیت بالای سیستم آموزشی – از ابتدایی تا دانشگاه – شناخته شده است.
در دانشگاه ها، از هر 5 استاد 2 نفر حداقل یک مدرک بین المللی دارد. چیز‎هایی که در مورد مودب، خونگرم و دوستانه بودن کانادایی ها می شنوید فقط در فیلم ها و داستان ها نیست و حقیقت دارد!
از شهر‎های شلوغ و پر‎جمعیت گرفته تا شهر‎های کوچک و در حاشیه، کانادا برای دانش آموزان و دانشجویان بین المللی یکی از امن ترین کشورهاست. شهریه دانشگاه های کانادا بین کشور‎های انگلیسی زبان جزو پایین ترین میزان شهریه ها است.
می توان گفت تقریبا با هر بودجه منطقی که داشته باشید، حتما می توانید دانشگاه مناسبی را با شهریه مورد نظرتان پیدا کنید که رشته مورد علاقه شما را داشته باشد.

مزایای دیگر تحصیل در کانادا برای دانشجویان بین ‎المللی

با در نظر گرفتن هزینه هایی مانند اقامت، غذا و خوار و بار، حمل و نقل، بیمه و تفریح و سرگرمی، هزینه زندگی در کانادا بطور سالانه حدودا 12 تا 15 هزار دلار کانادا است که نسبت به بسیاری از دیگر کشور‎های انگلیسی زبان به طور قابل توجهی پایین تر است. علاوه بر این، در کانادا برای دانش آموزان و دانشجویان تخفیف های زیادی وجود دارد، از بلیط قطار و هواپیما گرفته تا هزینه رستوران و هتل. در طول مدت تحصیل، شما می توانید حداکثر 20 ساعت در هفته کار کنید، که با درآمد آن می توانید هزینه های زندگی (بدون شهریه) خود را تامین نمایید.
البته در تعطیلات دانشگاه مثل تعطیلات سال نو یا تعطیلات تابستانی اجازه کار تمام وقت دارید. همچنین برنامه هایی به نام co-op در دانشگاه های کانادا هستند که به شما اجازه می دهند 3 تا 4 ماه در سال را مرتبط با رشته تحصیلی خود کار کنید. از این طریق، نه تنها بخشی از هزینه های خود را تامین کرده اید، بلکه با محیط کار در کانادا و نحوه‎ی کار در زمینه رشته تحصیلی تان نیز آشنا شده و پس از فارغ التحصیلی برای ورود به بازار کار حرفه ای آمادگی کامل دارید.
برای ماندن و کار در کانادا پس از فارغ التحصیلی، سه روش مختلف وجود دارد: اجازه‎ی کار پس از فارغ التحصیلی (Post-Graduation Work Permit)، ورود سریع (Express Entry) و برنامه‎ی کاندیداتوری استانی (Provincial Nominee Program) که بر اساس دانشگاه، رشته‎ی تحصیلی، استان محل تحصیل و سایر شرایط ممکن است امکان استفاده از یکی از این سه روش را برای کار کردن در کانادا داشته باشید.

برای مهاجرت تحصیلی به کانادا به چه چیز‎هایی نیاز دارید؟

به عنوان یک دانشجوی بین المللی، مهم ترین برگه ای که برای ورود به کانادا به آن نیاز دارید، اجازه‎ی تحصیل یا Study Permit است. برای دوره هایی که مدت تحصیل آنها بیش از 6 ماه است، نیاز به اپلای برای Study Permit دارید. برای اپلای کردن، باید از یکی از دانشگاه های کانادا پذیرش داشته باشید. این یعنی شما باید رشته و دانشگاه مورد نظر خود را بیابید، در آن دانشگاه اپلای کنید و نامه پذیرش را دریافت نمایید.

اخذ پذیرش از دانشگا‎ه های کانادا

بعد از اینکه مشاوران ما اطمینان حاصل کردند شما شرایط لازم اقدام برای مهاجرت تحصیلی به کانادا را دارید، با توجه به رشته‎ی مورد علاقه شما، ترجیحات شما برای استان، شهر یا دانشگاه محل تحصیل و سایر جزئیات مورد نظر شما همچون شهریه‎ی قابل پرداخت توسط شما و غیره، لیستی از رشته ها و دانشگاه هایی که شرایط مورد نظر شما را دارا هستند به شما ارائه می شود تا از بین آنها انتخاب کنید.

شرایط و مدارک لازم برای اخذ پذیرش تحصیلی در کانادا

هر دانشگاه و هر رشته ای ممکن است شرایط و مدارک متفاوتی برای پروسه پذیرش داشته باشد، اما به طور کلی این موارد تقریبا بین همه آنها مشترک است:

  • نمرات بالای شما در مقاطع قبلی. اخذ پذیرش از بسیاری از دانشگاه های کانادا نیازمند کسب 70 در صد نمرات یا بیشتر است. یعنی در کارنامه مقطع قبلی شما، معدل (و برای برخی رشته ها، نمرات دروس خاص) باید بالای 14 باشد. طبیعی است که هرچه نمرات شما بالاتر باشد شانس دریافت پذیرش از دانشگاه های بهتر، بالاتر می رود.
  • سطح دانش زبان انگلیسی (یا در صورت لزوم و انتخاب شما فرانسه) شما در حد مورد نیاز رشته و دانشگاه انتخابی باشد. معمولا نتایج آزمون های معتبر بین المللی همچون آیلتس و تافل برای دانشگاه قابل قبول است. نمره کلی مورد نیاز و نمرات هر اسکیل در این آزمون ها بسته به رشته و دانشگاه و البته مقطع تحصیلی متفاوت است.
  • مدارک مورد نیاز برای ادمیشن (Admission Requirements): هر دانشگاه مدارک خاصی را مطالبه می کند، اما رایج ترین آن‎ها از این قرار هستند:
  • مدرک فارغ التحصیلی مقطع قبلی
  • فرم اپلیکیشن تکمیل شده
  • رزومه
  • انگیزه نامه
  • مدارک مالی که نشان دهد توانایی تامین هزینه های مدت زمان تحصیل خود در کانادا را دارید
  • دو نامه رفرنس (Reference Letter) که معمولا برای مقاطع ارشد و بالاتر مورد نیاز است

آماده کردن این مدارک، خصوصا رزومه، انگیزه نامه و مدارک مالی نیاز به دقت و تخصص دارد که ادمیشن آفیسر‎های ما با تجربه‎ی حاصل از سال ها فعالیت در این زمینه و با در نظر گرفتن نه تنها شرایط شخص شما، بلکه شرایط سیاسی و اقتصادی کشور، تغییر و تحولات و دهها فاکتور ضروری دیگر، این مدارک را به بهترین و موثر‎ترین نحو برای اطمینان از اخذ پذیرش از کانادا برای شما آماده می سازند.

انگیزه نامه

انگیزه نامه، نامه ای است که در آن باید شرایط خود، دلایل و انگیزه خود برای تحصیل در کانادا را توضیح دهید. این نامه یکی از مهم ترین مدارک شما در اپلای برای دانشگاه ‎های کانادا است. آفیسر پرونده شما باید قانع شود که شما چرا به جای تحصیل در کشور خود با هزینه پایین تر تصمیم گرفته اید در کانادا، با هزینه های چند برابر و به دور از کشور و خانواده خود تحصیلاتتان را ادامه دهید. این که باید به چه مواردی اشاره شود و چه دلایلی برای آفیسر قانع کننده خواهد بود تخصص کارشناسان ما در موسسه آریا است.

مراحل اخذ پذیرش تحصیلی کانادا

مهاجرت تحصیلی به کانادا

برای شروع این پروسه باید در ابتدا اطمینان حاصل نمایید که شرایط شما برای موفقیت در این مسیر مناسب است. این اطمینان را مشاوران ما با بررسی تمامی شرایطتان به شما خواهند داد. پس از اینکه شرایط شما بررسی شد، رشته‎های مورد نظر و کلیه‎ی علایق و ترجیحاتتان از جمله دانشگاه یا شهر مورد نظرتان را به ما اعلام کردید، مشاوران ما به بررسی گزینه هایی که برای شما مناسب است می پردازند و بهترین انتخاب ‎های موجود برای شما را به شما اعلام می کنند. پس از اینکه انتخاب های نهایی از سوی شما صورت گرفت و مدارکی که از سوی کارشناس پرونده تان به شما اعلام شده را به موسسه آریا ارائه دادید، پروسه اپلای شروع می شود. دقت داشته باشید که پس از سابمیت کردن پرونده، ممکن است دانشگاه مدارکی اضافه را از شما بخواهد که مجددا آفیسر پرونده شما، شما را در جریان قرار خواهد داد. از آنجایی که دانشگاه های کانادا برای سابمیت کردن درخواست پذیرش ددلاین مشخص می کنند، زمان اعلام نتیجه از سوی دانشگاه ممکن است تا چند ماه زمان ببرد. اگر موفق به اخذ پذیرش از دانشگاه شوید، ممکن از دانشگاه از شما بخواهد تا شهریه ترم اول را پرداخت کنید تا ثبت نام شما نهایی شود.

چه زمانی برای شروع پروسه مناسب است؟

یک سال قبل از شروع دوره!
بهترین زمان پیشنهادی ما برای شروع پروسه دریافت پذیرش تحصیلی کانادا، یک سال قبل از زمانی است که قصد شروع دوره خود در کانادا را دارید. البته انجام کار در زمانی کمتر از یک سال هم مقدور است، اما برای اینکه کار شما بدون استرس و با دقت تمام انجام شود، مخصوصا اگر هنوز مدرک زبان شما آماده نیست، سعی کنید این مدت زمان را حتما در نظر داشته باشید. دلیل این موضوع ددلاین‎های دانشگاه های کانادا است. هر دانشگاهی برای هر رشته ای، در هر مقطعی، ددلاینی مشخص می کند که قبل از آن اپلیکیشن شما باید سابمیت شده باشد. برای مثال، اگر بخواهید در ماه سپتامبر دوره خود را شروع کنید، ممکن است دانشگاه از شما بخواهد اپلیکیشن خود را تا ماه مارچ (8 ماه قبل) سابمیت کرده باشید. غیر از این، مدت زمان لازم برای گرفتن پاسخ از دانشگاه، دریافت نامه پذیرش، پرداخت به دانشگاه، جمع آوری مدارک لازم برای Study Permit، اپلای برای آن و دریافتش را نیز در نظر داشته باشید.

هزینه تحصیل در کانادا

دانشگاه های کانادا شهریه خودشان را تعیین می کنند و این شهریه بر اساس فاکتورهای مختلفی متفاوت است، از جمله رشته و مقطعی که قصد دارید در آن تحصیل کنید و یا رنکینگ دانشگاه. در سال تحصیلی 2019/2020 شهریه دانشگاه های کانادا 7.6 درصد افزایش یافته است.

  • شهریه دانشگاه‎ برای مقطع کارشناسی: بر اساس آمار کانادا، شهریه دانشگاه‎های کانادا برای دانشجویان بین المللی در مقطع کارشناسی در سال تحصیلی 2019/2020، به طور متوسط حدود 29700 دلار کانادا بوده است. رشته های انسانی شهریه کمتری دارند (حدود 5542 دلار کانادا) و رشته هایی مانند پزشکی و مهندسی در بین بالاترین شهریه‏ ها هستند (به طور متوسط 21717 دلار برای دندانپزشکی و 14162 برای پزشکی. متوسط شهریه‎ برای رشته های مدیریت و بیزینس حدود 7 هزار دلار در سال است.
  • شهریه دانشگاه‎ برای مقطع کارشناسی ارشد و بالاتر: اگر تصمیم به تحصیل در این مقاطع دارید، شهریه برای این مقاطع پایین تر است و باز هم بنا به همان دلایل متفاوت است. آمار کانادا متوسط شهریه برای این مقاطع را برای دانشجویان بین المللی در سال تحصیلی 2019/2020، حدود 21700 دلار کانادا برآورد کرده است که نسبت به سال گذشته 4 درصد افزایش داشته است. مانند اکثر کشورهای جهان، رشته های MBA اجرایی با متوسط شهریه 56328 دلار کانادا در سال، گران ترین رشته ها در این مقاطع هستند، درحالیکه رشته های MBA معمولی حدود 27397 دلار در سال شهریه دارند.

هزینه زندگی در کانادا

مانند هر کشور دیگری، هزینه های زندگی در کانادا نیز به طور قابل توجهی بسته به شهر محل زندگی و شیوه زندگی و میزان هزینه های افراد، متفاوت خواهد بود. دانشگاه مونترال تخمین زده است که دانشجویان در کانادا سالانه حدود 14700 دلار کانادا برای هزینه ‏های زندگی از جمله هزینه محل زندگی، غذا، کتاب و سایر هزینه ها نیاز دارند. دانشگاه بریتیش کلمبیا در ونکوور نیز این هزینه را 15500 دلار تخمین زده است. به طور کلی تورنتو و سپس ونکوور بالاترین هزینه های زندگی را در کانادا دارند.

نکاتی که باید برای اخذ پذیرش و مهاجرت تحصیلی به کانادا در نظر بگیرید

رشته تحصیلی در مقطع قبلی و رشته ای که در مقطع تحصیلی جدید قصد تحصیل در آن را دارید باید مرتبط باشند. اگر قصد تحصیل در رشته ای جدید را دارید، باید بتوانید ارتباطی منطقی بین این رشته و رشته ای که قبلا در آن تحصیل کرده اید بوجود بیاورید.

  • منابع مالی کافی داشته باشید. هم در مرحله اخذ پذیرش از دانشگاه و هم برای دریافت اجازه تحصیل، باید نشان دهید که که از نظر مالی تمکن کافی برای تامین هزینه های تحصیل و زندگی را دارید. این منابع مالی می توانند متعلق به خودتان باشند و یا یک اسپانسر مالی (معمولا اعضای درجه یک خانواده) داشته باشید. در نظر داشته باشید که دانشگاه ها، موسسات و خود دولت کانادا نیز اسکالرشیپ هایی را ارائه می دهند که در صورت داشتن شرایط می توانید برای کاهش هزینه ها از آنها استفاده کنید.
  • با توجه به شرایط کنونی کشور، پروسه اپلای برای Study Permit فرآیند حساسی است که اگر دقت کافی در آن به کار نرود می تواند به راحتی با شکست مواجه شود. برای اقدام در این راستا حتما از کمک متخصصان ما بهره بگیرید.

مشاوره مهاجرت تحصیلی به کانادا

قبل از هر اقدامی از کارشناسان مجرب موسسه اعزام دانشجو آریا مشاوره بگیرید تا از واجد شرایط بودن خود و همچنین بهترین گزینه های موجود برای شما با توجه به شرایط و علایقتان مطمئن شوید. قطعا نمی خواهید وقت و هزینه خود را به دلیل نداشتن اطلاعات و دانش کافی به هدر بدهید!

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.