پنجشنبه ۰۶ اردیبهشت ۰۳

جمع بستن کلمات در ترکی استانبولی

آموزش زبان و آموزشهای ضروری در مورد مهاجرت تحصیلی و اعزام دانشجو

جمع بستن کلمات در ترکی استانبولی

۶۴ بازديد


در زبان ترکی استانبولی برای جمع بستن کلمات بایستی از دو پسوند lar – ler استفاده کنیم و این پسوند ها به کلمات اضافه میشوند و آنهارا جمع میبندند.


هرگاه در زبان ترکی استانبولی با پسوندهایی مواجه میشویم که یک کاربرد اما چند شکل مختلف دارند مثل پسوند های lar – ler که هردو یک کاربرد دارند و کلمات را جمع میبندند، بایستی بیاد قانون حروف صدادار در ترکی استانبولی بیافتیم.

پسوند های جمع

حروف صدادار

Lar

A – ı – o – u

Ler

E – I – ö – ü

همانطور که در جدول بالا نیز مشاهده میکنید اگر آخرین حرف صدادار کلمه یکی از حروف صدادار در سطر اول باشید بایستی از پسوند lar برای جمع بستن کلمات در ترکی استانبولی استفاده کنیم و اگر آخرین حرف صدادار مثل سطر دوم باشد بایستی از ler استفاده کنیم.

 

 
 
مثال با پسوند جمع lar

1- İnsan+lar

انسان ها

2- Arkadaş+lar

دوستان

3- Kız+lar

دختران

4- Ağaç+lar

درخت ها

5- Kadın+lar

خانم ها

6- Çocuk+lar

بچه ها

مثال با پسوند جمع ler

1- Erkek+ler

مرد ها

2- Polis+ler

پلیس ها

3- Ürün+ler

محصولات

4- Kedi+ler

گربه ها

5- Türk+ler

ترک ها

6- Bebek+ler

نوزادان

7- Öğrenci+ler

دانش آموزان

مقایسه جمع بستن کلمات در فارسی و ترکی استانبولی

در زبان فارسی برای جمع بستن کلمات همانطور که در مثال های بالا هم مشاهده کرده اید از ( ها – ان ) استفاده میشود در صورتی در زبان ترکی استانبولی به این صورت نیست و شما به هر کلمه ای که میخواهید آنها را جمع ببندید تنها کافیست تا یکی از دو پسوند بالا که نحوه اضافه شدنشان به کلمات در بالا گفته شده استفاده کنید.

کاربرد های دیگر lar – ler

کاربرد دیگر این دو پسوند در گرامر های دیگر مثل زمان حال آینده و … است. به اینصورت که در زمان حال برای مشخص کردن سوم شخص جمع بایستی به انتهای جمله lar اضافه کنیم.

Geliyor+lar

دارند میایند.

Seviyor+lar

آنها دوستدارند.

تلفظ پسوند های جمع lar – ler

زبان آموزان ترکی استانبولی در اکثر موارد تلفظ این دو پسوند که بصورت مداوم در همه جملات استافاده میشود را اشتباه تلفظ میکنند.

Lar لار  /  Ler لَر

در اکثر مواقع افراد ler را بشکل لِر تلفظ میکنند که این اشتباه است بایستی لَر بیان شود.

نکته مهم: حرف e در ترکی استانبولی دوصدای اَ و اِ را دارد همین نکته برای تلفظ ler اندکی مشکل ایجاد میکند.

استثنا ها در جمع بستن کلمات

در همه گرامر های زبان ترکی استانبولی استثنا هایی نیز وجود دارند که از قوانینی که در بالا گفته شده تبعیت نمیکنند و اندکی متفاوت هستند.

تعداد این استثنا ها زیاد نیست اما اگر در متن ها نمونه هایی را دیدید که از قواعد بالا پیروی نمیکنند بدانید که آنها استثنا هستند. البته ممکن است اشتباهی هم اتفاق افتاده باشد اما احتمال آن بسیار کم است.

1- Kalp

این کلمه یکی از استثنا ها میباشد، یعنی علیرغم اینکه آخرین حرف صدادار a میباشد و قاعدتا برای جمع بستن بایستی به آن lar اضافه کنیم اما اینگونه نیست و ler میخواهد.

Kalp+ler

2- saat

کلمه دیگری که استثنا است saat میباشد که جزو کلمات پرکار برد در زبان ترکی استانبولی به حساب میاید. این کلمه نیز مانند kalp به جای lar نیاز به ler دارد.

Saat+ler

نکات این چنینی جزو اشتباهات رایج زبان ترکی استانبولی به حساب میایند و اگر میخواهیم واقعاً ترکی استانبولی را صحیح صحبت کنیم بایستی به همه این نکات دقت کنیم.

جملات نمونه با پسوند جمع lar و ler

.Doktorlar günde 8 bardak su içmemizi tavsiye eder

دکتر ها توصیه میکنند که باید روزی ۸ لیوان آب بنوشیم.

.Türkiyelilerin yüzde 19,2’si İngilizce biliyor

۱۹.۲ درصد ترکیه ای ها انگلیسی میدانند.

.Türistlerin çoğu doğu şehirleri ziyaret etmiyor

بیشتر توریست ها از شهر های شرقی بازدید نمیکنند.

.Sevgili seyirciler, programımıza hoşgeldiniz

دوستان عزیز به برنامه ما خوش آمدید.

جمع بندی

از این پس شما علاقمندان زبان ترکی استانبولی براحتی هر کلمه ای که روبرویتان قرار بگیرد را با توجه به قانونی که در بالا یاد گرفتید میتوانید جمع ببندید و در جملات مختلف از و مکالماتتان از آنها بهره بگیرید. امیدواریم از مقاله جمع بستن کلمات در زبان ترکی استانبولی با lar و ler استفاده لارم را برده باشید. اگر این مقاله مورد پسند شما بود حتما نظرات خود را در بخش کامنت های این صفحه قرار دهید.

گام های یادگیری زبان ترکی (از کجا شروع کنیم و به چه ترتیب بخوانیم)

یادگیری یک زبان خارجه به‌صورت سلیس، تلاش و وقت زیادی را می‌طلبد بنابراین خود را با صبر و انگیزه تجهیز کنید تا برای این سفر آماده شوید! امیدواریم با یاری مکتب‌خونه بتوانید بهترین شروع را برای یادگیری زبان ترکی استانبولی داشته باشید.

برای یادگیری هر زبانی مراحلی در نظر گرفته می‌شود که با توجه به اثربخشی آن‌ها، به مرور به‌عنوان بهترین شیوه آموزش مورد استفاده قرار می‌گیرند. در دوره درس زبان ترکی مکتب خونه نیز تلاش شده است تا با به‌روز‌ترین و بهترین شیوه آموزش، قدم‌به‌قدم به سطوح بالاتر این زبان دست پیدا کرد. در ادامه، مراحل آموزش زبان ترکی استانبولی را با یک‌دیگر بررسی خواهیم کرد. اپلیکیشن آموزش ترکی استانبولی

گام اول یادگیری زبان ترکی استانبولی

در همان ابتدای کار کاغذ و خودکاری بردارید و هدف خود را بنویسید. این مهم‌­ترین مرحله است. چرا که بسته به هدفتان باید میزان زمانی که به یادگیری اختصاص می­‌دهید، متفاوت باشد. مثلا فردی که ترکی استانبولی را برای تحصیل و کار در کشورهای ترک زبان یاد می­‌گیرد نسبت به شخصی که برای مسافرت، تفریح و گردش به این کشور قصد یادگیری زبان را دارد بسیار نیازمند تمرین بیش­تری است. آموزش زبان ترکی استانبولی برای فارسی زبانان به ویژه به دلیل هم آوایی و وجود واژگان مشترک برای ایرانیان ترک زبان (ترک ایرانی) بسیار آسان­تر بوده و با سرعت بیش­تری انجام خواهد شد. آموزش ترکی استانبولی

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.